Category Archives: Kids

Berkhatan

“susah jugak sunat ni ye”..
Itulah dialog Afnan pagi tadi masa aku tunggu dia breakfast dan makan ubat.
Pagi-pagi tadi selepas En. Suami keluar untuk pergi kerja dia menjerit memanggil aku.
“Ibu, sakit sangat ni..”
“Makanlah pain killer ye?”
“Ha, Afnan nak. Cepatlah ibu.”
“Tapi Afnan kena breakfast dulu. Makan roti dengan milo ye? Kalau tak nanti sakit perut.”
Afnan angguk jelah. Dah sakit sangat agaknya.

Aku bawakkan dia Milo dan roti Gardenia dan duduk tepi katil tunggu dia habis makan untuk bagi makan ubat pula.

“Susah jugak sunat ni ye.”
Aku senyum jelah. Tak tau nak respon apa. Semalam Afnan telah berkhatan di klinik berdekatan, sekali dengan seorang rakan sekelasnya, Iskandar. Itu pun setelah ditangguh dari tahun 2010 ke 2011 dan seterusnya tahun ini.

“Macam manalah Iskandar agaknya. Mesti susah betul dia. Masa Zal sunat hari tu dia tak cerita pun sakit lepas sunat. Dia cuma cakap sakit masa nak sunat tu. Dia sunat masa cuti sekolah dulu. Dia balik sekolah tak cerita apa-apa pun. Dia tak nak bagi Afnan takut agaknya.”

Geli hati aku mendengar bicara hati Afnan. Tapi aku layankan jelah. Semua orang (suami aku dan mak aku) sering beri respon seperti:
– jangan nangis
– tahanlah sikit
– sakit sikit je tu
Tetapi memandangkan aku ni baru je habis pantang, aku berasa lebih empati padanya. Cakap memang senang. Orang lain tak merasa kesakitan tu. Daya ketahanan seseorang tak sama dengan orang lain. Jadi, bila dia kata sakit, aku cubalah bantu mana yang boleh. Bukan aku nak manjakan dia seperti yang suami aku cuba gambarkan. Tapi kalau semua orang tak cuba empati dengannya mungkin semangat dia semakin kurang. Baiklah, aku akui, aku bias sebab aku ibunya. Apa-apa jelah.

Walau apa pun, aku syukur semuanya dah selesai. Ada rahmatnya juga tangguh ni. Dapat aku jaga dia dalam aku masih cuti bersalin ni. Kebetulan juga beberapa bulan lepas klinik yang kami pergi ni baru beroperasi. Jadi tidaklah terlalu jauh dari rumah. Kalau tak sempat bius habis sebelum sampai rumah.. Dengan enjut-enjut naik kereta, lagilah dia menangis agaknya.

Nazif nanti macam manalah agaknya.
Bila tengok macam ni, menyesal juga tak sunatkan dia masa bayi dulu. Entahlah.. Dah terlewat nak ubah. Tunggu jelah dia besar nanti dengan harapan lebih mudah daripada Afnan.

Advertisements

Uniknya Unaisah

Unaisah, the latest addition to the family was born on 12 September 2012. About 9 days earlier than the EDD.

What’s so different about Unaisah in comparison to the rest of her siblings?

1. Her blood type is O instead of A like the rest of us
2. Unlike the rest of the kids, she did not arrive over 3kg, but a mere 2.9kg. I know, not much difference.. But compared to the last one of 3.5kg, i found her to be small.
3. She has a dimple!

I wanted to write more but can’t seem to think right now. So i’ll just leave u with a pictire of the gal.

20121104-165609.jpg

Hospital oh Hospital

Hidup kita ni sering kali diuji.
Kita ingat masa susah tu je ujian.
Tapi sebenarnya masa senang pun ujian.
Yang rezeki pun ujian.
Yang sakit, memanglah ujian.
Ada masa yang gembira datang bersekali dengan yang sedih.
Macam mana nak hadapi benda tu serentak kan.

Bulan Ogos 2010, Muhammad Nazif Khair masuk hospital.
Paru-paru dia penuh kahak.
Masa tu, dia baru enam bulan.
Masa tu, lagi 10 hari nak masuk Syawal.

13 Ogos 2011, Muhammad Nazif Khair tiba-tiba demam panas.
Dalam masa bersiap nak ke klinik, dia telah sawan.
Tentulah sebagai ibu yang tiada pengalaman ni, menjadi panik.
Tak tau apa nak buat. Terus mandikan dia.
Konon nak sejukkan badan.
Lepas tu terus masuk kereta dan bawa ke klinik.
Klinik rujukkan ke hospital.
Pergi hospital, kena tahan empat hari.

Bila tanya jururawat dan adik sendiri (yang doktor),
apa perlu saya buat sebenarnya kalau jadi macam ni, katanya:
biarkan dan bertenang.
Apa??!!
Tapi nasib baik adik saya tambah:
Tapi memanglah kita akan panik. Semua penjaga macam tu sebenarnya.
Jadi, kalau ada kawan-kawan dan pembaca nak penerangan lanjut,
mana tahu jadi macam saya, bacalah artikel kat bawah ni:
1. http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Fever_febrile_convulsions?open
2. http://drazwan.blogspot.com/2008/02/sawan-demam-dan-perawatannya.html

Masa ni, 4 + 1 (outpatient) hari duduk hospital. Hazab.

Ingatkan, yang terburuk telah berlalu.
Alhamdullillah keluar daripada hospital, Muhammad Nazif Khair bertambah setengah kilo.
Tapi rupanya, lusa tu terkena pulak keracunan makanan.
Entah apa yang dikutip, entah apa yang dimasukkan ke mulut.
Seharian Jumaat tu dia berak-berak dan muntah-muntah.
Segala apa yang dimakan semua keluar balik.
Dah petang tu, pengasuh bagitahu, dia dah terbaring je tak larat.
Malam tu, aku terus bawa dia ke hospital.
Sebab dah tahu dia terdehidrasi. Mesti kena masukkan air melalui drip.
Sebab kalau minum akan muntah, tiada cara lain.
Redha ajelah kena bermalam lagi di hospital.
Ingat sekejap, tapi Muhammad Nazif tak berhenti berak selama 48 jam.
Hmmm, tinggallah lagi di hospital. 4 malam 4 hari. Lagi hazab.
Sebab bilik kena kongsi. Hari tu bilik besar.
Lepas tu, Nazif mesti dihalang daripada makan terlalu banyak untuk kurangkan kebarangkalian
muntah. Untuk pengetahuan awam, Nazif memang suka makan. Sentiasa mengunyah.
Banyak betul ujian untuk Muhammad Nazif Khair.
Dan juga ibunya.
Dan juga ayah.
Termasuk sama abang dan kakak.
Tak lupa orang di sekeliling mereka.
Tak lama nak Syawal.
Alhamdullillah Nazif dibenarkan keluar 6 hari sebelum Syawal.
Dapatlah semua orang berhari raya dengan tenang.

Hikmahnya, Nazif dapat bermanja dan menyusu lebih lama dengan ibu selama hampir dua minggu di hospital.

Tahun depan, kita azam supaya mengelakkan mengunjungi hospital ye, keluargaku…

A Little Update.

1. Today is the first day of school holidays. (Yeay!) On Friday I went to pick up C1 and C2’s report cards. C2 was ok. The teacher said she’s quite active and rather mature, compared to other kids. (Wow, dalam hati. Cikgu, you have no idea how dramatic she can be.. hu-hu.) Her performance is quite good, overall. C1 on the other hand, is getting worse. Academically. But in class, biasa-biasa je, says his teacher. He got 5Bs, and 4As. The As are at the borderline of B, and there’s one B at the borderline of C. Sigh…

2. So, I psyched C1 to attend this school holiday program for 7 days during this break. At first he was so reluctant, and scared. I said, all his teachers wrote work harder, do more exercise. So he has to go, like it or not. Finally on Sunday, he agreed. During the journey he was still nervous but I told him to think positive. Alhamdullillah the first day went ok. Today is the second day and he seemed rather excited about it. Pakai cantik² lagi. Hehehe. But he did mention that, in reality he only get 1 week break instead of 2. Alah, kesian pulak.

3. Today is my brother’s birthday. So, happy birthday, Dino. The thing about Dino is that, he doesn’t reply SMS if it is not important. If it does not require him to. For example if I sms, Happy Birthday, he would silently acknowledge it and that’s it. No reply to say thank you ke apa ke.. And this is the brother yang into marketing. Internet Marketing, mostly.. but still. When I asked him, he’d say, there was no question that he needed to answer, so he didn’t replylah.. So, today along with the wish I asked, what are you having as a birthday meal?

4. Remember the previous post about money pouring out? Well, my car is really trying to squeeze me dry. My air cond’s condenser is bocor. And the uncle (who still remembers my car from the last fix – 2007) said it would cost about RM300++. Alamak! That’s like 1000 plus in total this month for the car alone.. But he adviced to refill the gas (for RM60) and if it goes well, come back in 3 months to fix the condenser (which is after rayakopak gak and C1’s birthday coming). Pray, that this works and me, will save money in the mean time.

5. Did a little check on my blog entries and apparently, I’m about 5 posts behind (including this one). It is 21 weeks down the year, and I only have 16 posts. If I were to keep up with my 1 week per post challenge, have to write a little more, I guess.

Well, that’s all the little update, K-lynn’s life, listed. ♥☻

Bulan Ujian

Hari ni nak tulis bahasa Melayu lah.. kenapa? Entah.. walaupun hari tu aku kena buat presentation, ke ceramah… Apa-apalah.. tapi masa tu aku tersedar, bila dah lama tak formally guna bahasa Inggeris ni, banyak terma yang aku macam lupa. Macam je.. sebab kalau korek-korek.. aku ingat lagi. Cuma dalam masa sepetik jari tu, aku tak dapat nak ingatkan..

Berbalik kepada cerita asal.. apa nak cerita tadi? Oh ye.. Bulan ni adalah bulan yang sungguh mencabar bagi dompet dan akaun bank aku. Yelah, lepas satu, satu kena bayar/ganti/beli. Antaranya:

  1. Masa untuk servis kereta. Dah kena servis tu, cek-cek brake pad kena tukar. Orang biasa tukar berapa kerap ek? Terutama untuk stone yang juga berulang alik macam aku.
  2. Ingat tak kejadian yang penuh drama hari tu? Semasa kejadian tu, kan pegawai keselamatan cuba nak bukak kunci pintu aku melalui tingkap.. nak buat tu, diorang kena bukak getah tingkap… walaupun tak berjaya. Sekarang getah tu kena ganti. Harga RM30. Upah, RM50 agaknya. Selain itu, sejak kejadian tu, kereta aku bunyi dah lain macam. Yelah kena goncang, enjut, angkat.. cek-cek.. bearing kena ganti. Bye-bye lagi beberapa ratus. Kalau yang cap sama, RM400 lebih. Itu barang je.. belum upahnya lagi.. hu-hu.
  3. Dah dalam kesuntukan sumber kewangan ni.. Junior C, telah dengan sedapnya mematahkan cermin mata aku.. Arrghh. Nak marah macam mana.. dia baru je 15 bulan hidup di dunia fana. Terima jelah.
  4. C2 pulak, masa nilah beg sekolah dia nak koyak. Aku cakap, memandangkan belum kronik sangat (poket yang tengah tempat letak buku latihan yang koyak), pakai jelah sampai cuti sekolah ni. Naik sekolah nanti, mungkin kita beli yang baru. Mungkin.. tapi tak sampai hati tak belikan.
  5. Lepas tu.. kami ni konon nak bawak budak-budak pergi jalan cuti sekolah ni.. duit buat servis kereta tulah konon nak bawak jalan. Ate, dah ke sana.. koreklah tabung untuk tujuan ni.. he he.

Bercerita tentang cuti sekolah.. aku sangat teruja sebenarnya. Tak sabar nak tunggu, sebab selain daripada nak bawak Chipmunk semua berjalan, aku pun ada perancangan nak jalan-jalan carik makan kat kampung KOG. Harap-harap jadi. Pastu, Chipmunk dua ni sibuk ajak aku tengok wayang.

  1. C1 nak tengak Diary of a Wimpy Kid, Rodrick Rules. Sebab dia baca buku cerita ni.
  2. C2 nak tengok.. tengok cerita apa? Bukan Kungfu Pandalah.. cerita Nur Kasih! Hu-hu.. dah berhari-hari dia tanya bila aku nak bawak dia tengok cerita ni. C2 ni memang suka tengok cerita-cerita Melayu dan juga Sinetron. Memang layan… Awan Dania. Kejora dan Bintang. Kau dan Aku. Macam-macamlah cerita dia tau. Kalau tanya video klip pun dia tau gak.

    dan..

  3. Junior C aku nak bawak tengok Kungfu Panda 2 . Sebab aku nak tengok. Heheh.

Hari tu kali pertama bawak Junior C pergi tengok wayang. Cerita Pirates of the Carribean. Jam pertama dia bertenang lagi. Sebab masa tu makanan banyak. Dia kan suka makan.. Mungkin jugak sebab pengalaman baru. Dah cukup sejam, dia mula jerit-jerit. Saje, sebab dia teruja sangat. Bila aku tekup je mulut dia, gelak kuat-kuat. Pastu jerit lagi. Tekup lagi. Gelak lagi.. Oh tak boleh jadi. Aku bawak dia keluar. Nasib baik wayang tu ada tempat duduk kat luar panggung. Boleh dia lari-lari. Boleh aku masuk balik. Tapi masuk balik dia nak lari-lari plak.. Oh tak boleh jadi. Sudahnya, aku ajak duk tepi pintu.

Ok..sekian cerita kali ni. ♥

A Day Full of Drama

This is a day worthy of an entry. Why? Because it really drained me out. I wish it is more animated, but only my birthday twin can keep one spellbounded in her story telling.
Anywho.. here goes:

Yesterday started with me getting the wrong food for C2’s bekal/bento/whateveryouwanttocallit. It was already late. She got so pissed off and started yelling and stomping. Oh.. for once I thought we could be on time.. so off I go to “repair” the situation cooking a different kinda food. All this while, I haven’t taken my shower ya..

And ok.. everyone’s safe where they’re supposed to be – school and work. Till 4.20pm came.. a distress call came in. C2 was crying hyterically.. sobbing and screaming. Then back to wailing. And I really cannot make out what she was saying. I asked where her brother (C1) was.. and obviously she was home alone. I really couldn’t make out what was going on except that “mommy please come quickly”.. I tried to calm down, but can’t so I left to go home. Sped, and travelled like the vampire. Reached home in 30 long minutes.. (what usually takes 50 minutes at least) crazy. By this time, I had called the fairy. And she came to the rescue. As it turned out… it was just too much emotions and drama when the actual thing is just:

1. she went to mengaji, but forgot to bring her book.
2. the ustaz made her take it thinking the caretaker’s house was close by.
3. went to the caretaker’s house, but book was not there.
4. went home and found the book..
5. but, she already took 20 minutes and now she’s struggling with the padlock to lock the grill and gate of the house.
6. panic, making it even harder to work the padlock. making it ever later than she already was.
7. scared, she cried. and called me. crying hysterically.

that was all to it.

Phew. Ingatkan apa. Caught my breathe. Bathed and prayed.
Since there was time, I said let’s go pick up the laundry before we fetch Jr C.
And since we’re passing by Jusc0, let’s grab a quick drink.
Done, so I needed to go pay the parking ticket.
(Btw, all these while, C1 was at mengaji and then played with his friend).
I parked my car at the side, and told C2 to wait a while.
The Cs practice is to immediately lock the door when I leave them a while in the car. And so, this was when the hell’s gate started to come loose…

I came back to the car and realized that C2 was fast asleep. Alamak.. I know this is not going to be easy because C2 mmg sleeps like a log. A hard, bonkered out, log. The great typhoon may hit and leave, but she would still be in slumberland. I knocked at all sides of the car, but of course nada. She didn’t even stir. I tried not to attract too much attention, but when you’re screaming to a car, calling “C2! C2!” and banging on the car, how can passer by not notice. This is exactly the point when the hell gate we were talking about, broke and hell fire is fast burning.

Before I realized it, a small crowd had formed around my car. Then 2, 3 security officers came. Suggested we try to break the lock of the car. All this while you have to keep in mind, people kept on banging on the car and rocking and shouting.
While the security trying to pick my lock and people rocking the car, C2 kept on sleeping.. and the crowd grew bigger.

I called mom to come pick me up so I can go home and take the spare key. Mom forgotten to bring my spare home key, because my house keys are inside the car. Waiting for her to turn back, took a while… and so, the crowd grew restless kot. Or bolder. One man pulled me aside and asked to break the small car window. I said, be patient. My mom is on the way. And her house is only 6km away.. all but a mere 7 minutes journey, without the mad evening traffic at her junction. Which to say.. lambat sket lah sampai kot. Tapi tolonglah bertenang dan sabar.

And this man kept telling me, something is wrong with your child. I don’t think she is just sleeping. Kept pestering where exactly is my mom.
Where? Where? Where?
In my mind, the words: who died and made you Chief kept blinking.
I ignored the expanding crowd but focused on C2 inside the car, because I can’t bear to meet their questioning stare, judging thoughts..
Suddenly a car drove by, and stopped next to this crowd. She rolled down (or to be exact, pressed down the button of) her window and shouted:

“You have to break the window. That window is nothing. Your child is important. You have to break it! There is NO OTHER WAY!!!”

Alamak! It felt  as if I had poisoned my child and she was saying, “You’ll be damned and burn in hell”.. Boleh tak?
And so, the security started to man the traffic.. “Okay, jalan, jalan“…

picture credit: Toyota Malaysia

When is mother arriving, right?
Same thought. Anyway, with that stern warning, lagilah this “Chief” naik sheikh and persisted I break the window. In my head, breaking the window will cause shattered glass to be all over the inside of my car and onto the baby seat. What if it hits C2? I need to go pick up Jr C.. where do I put him then.. this is 7pm now.. Encik Suami is outstation.. So please lah Mister, hold your horses.. But I just kept quiet and called my mom who was parking her car. While I was talking, telling her to hurry up.. then I heard behind me:
“Ha, she has woken up..”

What a relief!

I quickly told C2 to open the door.. but she was barely alert or just half awake.. and started to stare at all the people around the car. She just sat still and looked around. Not moving an inch. When I told the security the crowd was scaring her, he made them quickly dispersed.. and that was the last I saw of them. Then only, she slowly moved to open the door.

And then, here comes the “Chief” again, making me take C2 out of the car so that she can breathe. I just followed his instruction but C2 refused. She was scared. After much coaxing, she came out.

I thanked the security and then got lectured by mom.

Phew.. The End. Thank God, balik tu no more drama.

Penat tak baca?

 

Running in my Head

1. SHIVER – I am down with selsema.. Don’t really know how it came about. Suddenly this morning, I was sneezing like I ate the whole belacan piece and my nose is blocked. Such a drag, but really, I am blessed that I’m not down with fever or anything.. Alhamdullillah.

2. NOT FALLING APART – … Encik Suami is leaving on a car to land of ulik mayang for the whole week. Supposed to be 2 whole weeks, but since it’ll be a Labour Day weekend, they (him and colleagues) decided to come back and return the week after.. sigh.

3. WAKE UP CALL – So, I have to make sure all the weekday clothes (mine and the kids’ uniform) are ironed. Else it’ll be a madhouse getting through the morning and out the door with the 3 chipmunks. Usually junior chipmunk will accompany me in the kitchen while i prepare chipmunk 1 and 2’s bento.. aka bekal.. aka brunch food. Upstair Encik Suami will handle C1 and C2, wake them up and all. Imagine me being the headless chicken running up and down.. phew.. So, tonite, make sure EVERYTHING is ready.

4. SECRET – I came about a site that busted all myths about macaron making, that i just might attempt a go at it.. especially after ZZ (long time friend (since we were 9?) and neighbor) texted me to do so. Demmmmm

5. MAKES ME WONDER – Btw, remember I had a surgery? Well, it worries me the part where the biggest cut was still hurts. It is approaching 3 months since that day. Does c-section aftermaths feel like this?

6. NOTHING LASTS FOREVER – Last week, both my sister and brother’s car broke down. So dear mommy was alone (with kid sister) over the friday till the Saturday, (since both planned to come, but can’t make it). Which also, about cars and mother, my dear friend lost her mother in a car accident last week. It pains me to know how the accident came about. But I guess like everyone said, death is a certain. When I sms her, she replied: “The pain of sudden loss”.. I know how it feels, but the way her mother left, sure makes it more painful than what I went through. My dearest, I know it will be hard, but I pray that you will be strong and redha. And may arwah be placed among mukminin & solihin, that all her sins would be forgiven, that all her good deeds would be counted as ibadah and that she would be blessed by Allah in the eternity.

7. NOT COMING HOME – Geez… Just got an SOS call from Encik Suami. Chipmunk 1 missed the bus AGAIN!!! For like the hundredth time. I really can’t blame the bus driver because Chipmunk 2 never gets left behind.. Hai lah hai. I tried calling the Fairy (my mother because she is always a life saver).. but she wasn’t answering. I was about to drive home thinking the 45 minutes journey and that C1 has to wait that long.. sunddenly. alhamdullillah the Fairy answered the phone. Phew!!! Apalah nak buat dengan C1 ni

5 Perkara Nak Mula Sekolah

Semua orang duk cerita pasal anak masuk sekolah.
Tadika lah. Darjah 1 lah.
Aku duk senyap je.
Macam uneventful je. Padahal aku pun ada anak masuk sekolah darjah 1. Kesian Sorfina.
Maybe rutin tahun ni dah lebih kurang sama tahun lepas.. aku macam tak kelibut sangat.
Unlike tahun lepas, rutinnya sungguh berbeza berbanding tahun 2009. Tapi untuk first timer anak masuk sekolah, aku kongsi sikitlah cabaran, pengalaman, kehidupan yang aku lalui, maybe you can relate to it.

1. Seragam sekolah – termasuklah kasut.
Masa mula-mula. Ingatkan dah beli semua, senanglah. Nope. Think again. Lepas dah beli, kena ada sublist ni:

a) Kalau panjang (biasa seluar budak laki, perempuan boleh lipat kain dia) kenalah pergi alter. Kalau last minute macam aku, ha! jahitlah kau sendiri. Takde plak mesin jahit.. sembat yolah jawabnya. 5 pasang x 2 kaki, 10 kali menjahit. Pengsan!

b) Dah habis alter seluar, kena pulak jahit lencana. DAN tanda nama. Sejak bila sekolah² ni berhenti menggunakan pin atau iron on. Macam aku tahun ni, anak ada dua, kena jahit lencana dan tanda nama. 5 baju x (1 lencana + 1 tanda nama) x 2 orang = 20 kali jahit. Kalau ada mesin jahit, mungkin laju sikit. Tapi aku takde. Tak tau kat kedai mana ada. Nak gi tanya mcm segan. Lencana je tu dude.. maka sakit tengkok dan berpinar mata aku menjahit.

c) Basuh baju. Hu-hu! Masa anak sulung  aku darjah 1, kali pertama kan kena basuh baju sekolah anak (baju sekolah sendiri masa sekolah dah buat). Time tu, dia duk sekolah sampai petang. Ada kelas agama kat sekolah. Balik tu, baju dia memang macam dia telah buat cerita hisdustan kat sekolah, guling² kat bukit mana ntah. Terus terang aku mengaku, ada hari aku menangis beb. Sental macam nak melecet tangan pun tak berjaya. Aku nak rendam dalam peluntur, takut lak warna lencana ni turun. Last² aku lumur je vanish. Campak dalam mesin basuh. Berjaya. Alhamdullillah. Sejak tu vanish best friend aku.

d) Kasut sekolah. Hujung minggu je kena cucilah kan. Ada hari aku dera gak anak aku soh basuh kasut. Tapi banyak kali, aku je yang cuci. Kan tadi dah berkawan baik dengan vanish. Jadi aku ajaklah kasut pun join the group. Biasa, aku basahkan kasut. Lumur vanish. Lepas 20 minit, gosok² sikit je dah bersih. Wow! Tapi entahlah anak lelaki aku ni kan, apa dilanyaknya kasut main bola atas jalan, setengah tahun mesti dah kena beli kasut baru. Sekarang diorang dah basuh kasut sendiri.. tapi aku tolong sabunkanlah dulu. Kalau tak, takde mana bersih. Tapi kapur mengapur memang kerja diorang.

2. Buku
Alamak. Anak aku ni kan.. setiap hari mesti nak kena bergaduh (read: marah-marah. kalau tak, tak ingat) suruh bawak naik beg ke bilik dan susun buku. Mula-mula tu (dan kebanyakan masa) memang kerja aku lah ni. Aku pun naik hafal dah jadual waktu dia. Tapi hari yang dia ada karate tu, alah kesiannya. Hari tulah paling banyak kena bawak buku, kena bawak baju karate.
Selain daripada tu, buku teks sekarang semuanya menikmati SPBT. Maka kenalah balut buku-buku tu semua. Aku nasihatkan buku aktiviti punlah sekali. Kalau tak, tak sampai hujung tahun tu, dan lunyai dah kulitnya. Sekarang dah canggih. Pembalut dan mcm selotape besar. Tampal je. Tak payah ukur, tak payah gam/selotape, gunting banyak². Tapi yang tak tahan tu, ada dekat 40 buku aku kena balut tahun ni untuk diorang dua beradik.

3. Bekas Bekal dan Botol Air
Seingat akulah dulu kan, aku ni pemalas nak bawak bekal gi sekolah. Entahlah kenapa. Tapi masa tahun pertama Afnan pergi sekolah, aku kunun-kununnya tak nak bagi dia bawak duit pegi sekolah (kejamkah aku?). Takut hilanglah. Takut beratur tak sempat makan. Takut semua makanan pedas. Lagipun nak galakkan dia healthy eating habits. Bawak bekal berkhasiat. At first it worked. Tapi lama-lama, meleleh plak air liur dia tgk solivite kat sekolah. Aku kata, dia bawaklah bekal solivite dari rumah.

Dia kata, “Tapi ibu boleh ke janji air tu sejuk masa Afnan nak minum?”

Pulak dah. Mak aku ada sekali pergi tgk dia kat sekolah, dia kata muka anak aku macam loser gila pergi sekolah tak bawak duit. So, I started him on RM1, dengan syarat bekal habis. You know, with that one RM1 bill, self esteem dia memang melambung-lambung naik. Baru dia bersemangat nak pergi sekolah. So, sampai sekarang masih bawak bekal dan duit kantin.

Tapi, sejak tahun 1 sampai sekarang dah tahun 3, aku tak tau berapa  banyak bekas bekal dah hilang. Bekas air, alhamdulillah selamat lagi. Tapi tiap-tiap tahun mesti dia nak beli yang baru.

4. Bas Sekolah
Masa Afnan masuk darjah 1, aku dah start kerja di Seremban. Jadi pagi-pagi akulah hantar dia pergi sekolah. Petang mak aku tolong jemput bawak ke rumah dia. Lama-lama aku kesian kat mak aku. Yelah, walaupun hanya dalam 7-8km jaraknya, tapi nak kena gi masa peak hour tu. Dengan anak aku suka lari sana sini. Belum tambah nak pow mak aku macam-macam dalam perjalanan balik. Nak jadikan cerita, masa dia tahun 2, aku kena pulak pindah Putrajaya. Mak aku pun dah kena jaga cucu lain. Jadinya, tahun 2009 tu, macam-macamlah kena uruskan. Termasuklah naikkan anak aku van sekolah. Alhamdulillah, contact sana sini, dapatlah Auntie sorang ni. Senang jugak. Dan tahun lepas pun aku dah mula naikkan Sorfina van ni. Jadi auntie tu dah kenal lah dia dua beradik. Tu yang tahun ni aku macam bertenang sikit.

5. Peperiksaan
Ni dah lebih sikit lah pasal masuk sekolah.. tapi saja nak cerita jugak.
Terus teranglah aku mengaku.. aku selalu bising kat anak aku Ahad sebelum periksa tu je. Lepas tu, nasib kaulah nak.. Masa kali pertama tu, memanglah aku berdebar. Tapi dah lama-lama tu, dah 8 kali exam, dia pun macam rilek je. Aku pun joinlah dia sekali. Tapi tahun ni aku berazamlah nak serious sikit dengan dia. Lagipun, periksa tahun ni akan ikut aliran untuk tahun 4 nanti.
Apa yang boleh kita tolong? Sekarang ni dah banyak buku yang ada macam contoh soalan periksa. Dari tahun 1 sampailah 6. Korang belilah tu.. Ada seasoned parent ni bagitau aku yang buku esensi tu bagus.. nanti aku nak pi carik.

Aku tahu.. ramai ibu bapa stress dengan anak dia nak periksa, mesti nak nombor satu. Suruh pergi tusyen lah. pegi ulangkajilah. Entahlah, aku macam tak sampai hati nak paksa dia belajar gigih. Tapi aku pikir gak, sampaikah hati biarkan dia gagal especially bila dah besar nanti.. Tapi jangan bimbang. Bermula tahun ni, aku berazam nak jadi ibu yang prihatin.

Okay cukuplah kat 5. Lain kali cerita lagi.. selamat!

Semua Pun Tak Tau

Kanak-kanak kan.. bak kata Bill Cosby, say the darndest things. Dan anak aku, kanak-kanak tipikal.. ada masanya buat aku terdiam.. terpikir jugak. Anak korang pun mesti ada kan. Kalau tak ada, mungkin belum lagi.. atau korang tak ingat. Cuba ingat baik-baik. Heheh. Apa pun, terbaru.. anak-anak aku buat aku terpikir (dalam hati / otak jelah): “Haah, ek..”.

1. Anak Nombor Satu

Anak: Kenapa ibu tak pandai masak sardin?
Ibu: Ibu pandailah.. cuma ibu tak pandai masak yang awak suka tu.
Anak: Tak pandailah tu.

Ibu: Tolonglah jangan kacau ibu buat kerja ok. Ibu nak siapkan cepat ni.
Anak: Asek buat kerja je. Suka sangat buat kerja.
Ibu: Eh awak ingat ibu suka sangat ke?
Anak: Sukalah. Sebab ibu selalu kerja. Kerja lama-lama. Balik lambat-lambat. Kerja jauh-jauh.
Ibu: Ibu tak sukalah. Baik ibu duk rumah bakar kek tau.
Anak: Habis tu, kenapa tak buat yang ibu suka?
Ibu: Ibu pun tak tau..

2. Anak Nombor Dua

Anak: (tgk mainan berbentuk burung warna kuning)
Anak: Ibu, ini burung ke?
Ibu: Ye.
Anak: Ada ke burung warna kuning?
Ibu: Ada.
Anak: Mana ada.
Ibu: Adalah.. habis tu, Tweety tu apa?
Anak: Tweety bukan burunglah.
Ibu: Habis tu apa?
Anak: Kartun. Tu pun tak tau.

Conclusion: Semuanya aku tak tau…