Category Archives: Family

Berkhatan

“susah jugak sunat ni ye”..
Itulah dialog Afnan pagi tadi masa aku tunggu dia breakfast dan makan ubat.
Pagi-pagi tadi selepas En. Suami keluar untuk pergi kerja dia menjerit memanggil aku.
“Ibu, sakit sangat ni..”
“Makanlah pain killer ye?”
“Ha, Afnan nak. Cepatlah ibu.”
“Tapi Afnan kena breakfast dulu. Makan roti dengan milo ye? Kalau tak nanti sakit perut.”
Afnan angguk jelah. Dah sakit sangat agaknya.

Aku bawakkan dia Milo dan roti Gardenia dan duduk tepi katil tunggu dia habis makan untuk bagi makan ubat pula.

“Susah jugak sunat ni ye.”
Aku senyum jelah. Tak tau nak respon apa. Semalam Afnan telah berkhatan di klinik berdekatan, sekali dengan seorang rakan sekelasnya, Iskandar. Itu pun setelah ditangguh dari tahun 2010 ke 2011 dan seterusnya tahun ini.

“Macam manalah Iskandar agaknya. Mesti susah betul dia. Masa Zal sunat hari tu dia tak cerita pun sakit lepas sunat. Dia cuma cakap sakit masa nak sunat tu. Dia sunat masa cuti sekolah dulu. Dia balik sekolah tak cerita apa-apa pun. Dia tak nak bagi Afnan takut agaknya.”

Geli hati aku mendengar bicara hati Afnan. Tapi aku layankan jelah. Semua orang (suami aku dan mak aku) sering beri respon seperti:
– jangan nangis
– tahanlah sikit
– sakit sikit je tu
Tetapi memandangkan aku ni baru je habis pantang, aku berasa lebih empati padanya. Cakap memang senang. Orang lain tak merasa kesakitan tu. Daya ketahanan seseorang tak sama dengan orang lain. Jadi, bila dia kata sakit, aku cubalah bantu mana yang boleh. Bukan aku nak manjakan dia seperti yang suami aku cuba gambarkan. Tapi kalau semua orang tak cuba empati dengannya mungkin semangat dia semakin kurang. Baiklah, aku akui, aku bias sebab aku ibunya. Apa-apa jelah.

Walau apa pun, aku syukur semuanya dah selesai. Ada rahmatnya juga tangguh ni. Dapat aku jaga dia dalam aku masih cuti bersalin ni. Kebetulan juga beberapa bulan lepas klinik yang kami pergi ni baru beroperasi. Jadi tidaklah terlalu jauh dari rumah. Kalau tak sempat bius habis sebelum sampai rumah.. Dengan enjut-enjut naik kereta, lagilah dia menangis agaknya.

Nazif nanti macam manalah agaknya.
Bila tengok macam ni, menyesal juga tak sunatkan dia masa bayi dulu. Entahlah.. Dah terlewat nak ubah. Tunggu jelah dia besar nanti dengan harapan lebih mudah daripada Afnan.

Uniknya Unaisah

Unaisah, the latest addition to the family was born on 12 September 2012. About 9 days earlier than the EDD.

What’s so different about Unaisah in comparison to the rest of her siblings?

1. Her blood type is O instead of A like the rest of us
2. Unlike the rest of the kids, she did not arrive over 3kg, but a mere 2.9kg. I know, not much difference.. But compared to the last one of 3.5kg, i found her to be small.
3. She has a dimple!

I wanted to write more but can’t seem to think right now. So i’ll just leave u with a pictire of the gal.

20121104-165609.jpg

Apa Kata Ismail Adnan…

Sibuk nak pindah.. Sibuk nak siapkan paper.. Tapi nak tulis jugak. Ini je yang sempat.
Ikut luahan rasa, lagi banyak nak cakap. Tapi cukuplah ini dulu.
Walau ayah dah takde, tulisannya abadi. Al Fatihah Ismail bin Salimah.
Ini tulisannya empat tahun lalu.

Saya tujukan ini kepada YAB MB Johor.
Saya tujukan ini kepada  Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam.
Saya tujukan ini kepada Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim yang mempersoalkan latar belakang Ayah.
Saya tujukan ini kepada Pensyarah Fakulti Sains Teknologi dan Pembangunan Insan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Mohd Akbal Abdullah.
Saya juga tujukan ini kepada MAT SABU yang tak paham tulisan Ayah. Yang entah-entah tak baca habis pun rencana tu.

Tuesday, July 17, 2007

KUASA BUKAN UNTUK MENGHUKUM

Beberapa hari lalu sebuah akhbar arus perdana melaporkan betapa seorang exco sebuah kerjaan negeri tergelak besar menerima surat daripada seorang yang sudah letih kononnya menjadi nabi untuk orang Melayu dan mencabar Yang Berhormat ini mencari penggantinya. Aku yang membaca berita itu pun turut tergelak sama.

Esoknya exco yang sama dilaporkan pula dengan kenyataan yang lain. Dia menuduh Ashari Mohamad, bekas pemimpin Al-Arqam menulis buku yang kandungannya untuk menghidupkan semula pertubuhan itu, dan mengagung-agungkan dirinya sendiri. Apabila ditanya pemberita sama ada dia sudah membaca buku tersebut, dia kata dia belum baca lagi, tetapi dengan bangga mengatakan dia yakin bahawa itulah kandungan buku tersebut. Kenyataannya membuatkan aku ketawa lebih besar lagi. Agaknya ketawa aku jauh lebih besar daripada ketawanya. Ashari sendiri pun agaknya turut tergelak besar jika dia membaca berita itu. Ketawa aku bukan kerana aku menyokong Ashari, jauh sekali dari pengikut Al-Arqam. Tetapi yang membuatkan aku ketawa ialah telatah pemimpin politik ini yang membukakan kejahilannya sendiri.

Aku pernah berhadapan dengan situasi yang sama. Aku pernah dituduh komunis semata-mata kerana aku menulis kisah tentang Mat Indera dalam sebuah buku tokoh terbitan organisasi tempat aku bekerja. Tulisanku itu berdasarkan kajian bahan-bahan bercetak dan temu bual serta pemerhatian dan perbandingan. Penasihat penerbitan tersebut, Profesor Emeritus Datuk Abu Bakar Hamid setuju rencana itu diterbitkan bagi menggalakkan orang ramai berfikir, di samping untuk dijadikan asas bagi kajian selanjutnya.

Bukan sebarangan orang yang membuat tuduhan itu. Antara mereka termasuk dua orang yang membuatkan aku bukan tergelak, tetapi sedih sesedih-sedihnya kerana mereka orang yang berilmu dan berkuasa. Seorang yang menuduh itu ialah seorang profesor sejarah, dan seorang lagi ialah senator dengan Ph.D luar negara.

Ramai teman yang membaca tulisanku itu mengucapkan tahniah, kerana menurut mereka, aku melihat kisah Mat Indera dari satu perspektif yang berbeza. Tetapi bagi mereka yang tidak membaca rencanaku mengatakan aku mengagung-agungkan komunis dan menyanjung perjuangannya. Masya-Allah. Tidak ada satu perkataan pun yang dalam tulisanku itu merujuk sebagai mengagungkan komunis, sebaliknya kutukan terhadap komunis yang aku buat. Tulisanku itu sebenarnya mengutuk komunis.

Kebetulan aku bertemu dengan orang yang hebat menghentam aku – seorang profesor sejarah. Aku tanya dia, “Profesor dah baca ke tulisan saya tu?”

“Dah!” jawabnya ringkas.

“Cuba tunjukkan bahagian mana dalam tulisan tu yang saya ni komunis?

Dia jadi teragak-agak dan cuba mengelak. Sebaliknya, dia dengan penuh emosi menceritakan betapa kejamnya Parti Komunis Malaysia membunuh orang dan merosakkan harta benda rakyat. Dan aku akur. “Bapa saya seorang polis pada zaman darurat,” dia bercerita hal lain yang tidak ada kaitan dengan persoalan pokok yang kami bincangkan. Dalam hatiku, kenyataan yang mengatakan bahawa bapanya seorang polis itu adakah satu kajian ilmiah? Atau dorongan emosi?

Aku tanya dia, “Adakah saya menceritakan kebaikan Parti Komunis Malaysia, Profesor? Adakah saya menyanjungi mereka? Profesor tunjukkan di mana dalam tulisan saya itu yang saya tidak mengutuk mereka?” Akhirnya dia mengaku bahawa dia sebenarnya belum pun membaca buku yang dirujuknya itu. Dia cuma membaca tajuk tulisan aku itu sahaja. Aku sungguh sedih mendengar jawapannya itu, lantas aku kini hilang penghormatanku tentang kepakarannya sebagai profesor sejarah. Aku menyimpan perasaan curiga terhadapnya. Kata hatiku, rupanya dia tidak ikhlas dalam kerjayanya. Rupanya ada udang di sebalik batu dalam segala usahanya. Maaf, mungkin ini prasangka buruk semata-mata.

Tetapi bagiku, itulah peribadi yang ada pada sebahagian pemimpin kita kini. Mereka menjatuhkan hukuman kepada sesiapa sahaja walaupun tanpa usul periksa. Sebabnya, mereka berkuasa. Memang bukan semuanya begitu, tetapi yang sedikit ini silap-silap boleh menjual negara, menggadai maruah bangsa, tetapi merekalah yang berkuasa. Berapa ramaikah lagi yang begitu?

Ingatanku: Kuasa itu amanah Allah. Kuasa bukan untuk menghukum orang lain sewenang-wenangnya. Gunakanlah kuasa itu dengan berhemah dan penuh keinsafan. Kuasa itu Allah pnjamkan kepada kamu buat sementara waktu sahaja. Peliharalah dengan sempurna. Dan Allah boleh tarik kuasa itu pada bila-bila masa dan memberikannya pula kepada orang lain.

Tetapi yang lebih penting, janganlah jatuhkan orang lain dengan memfitnah semata-mata untuk kepentingan diri sendiri. Sesungguhnya memfitnah lebih jahat daripada membunuh.

Aku merasa betapa kerdilnya ku. Aku insaf. Dalam keinsafan ini, aku muhasabah diri: Berapa banyakkah kuasa yang ada padaku telah aku gunakan untuk menghukum? Sejauh manakah aku sudah menghukum orang lain, termasuk anak-anakku sendiri, tanpa maklumat dan bukti yang sahih dan cukup? Moga-moga Allah ampunkan aku!

posted by ISBIHA @ 12:08 AM

Hospital oh Hospital

Hidup kita ni sering kali diuji.
Kita ingat masa susah tu je ujian.
Tapi sebenarnya masa senang pun ujian.
Yang rezeki pun ujian.
Yang sakit, memanglah ujian.
Ada masa yang gembira datang bersekali dengan yang sedih.
Macam mana nak hadapi benda tu serentak kan.

Bulan Ogos 2010, Muhammad Nazif Khair masuk hospital.
Paru-paru dia penuh kahak.
Masa tu, dia baru enam bulan.
Masa tu, lagi 10 hari nak masuk Syawal.

13 Ogos 2011, Muhammad Nazif Khair tiba-tiba demam panas.
Dalam masa bersiap nak ke klinik, dia telah sawan.
Tentulah sebagai ibu yang tiada pengalaman ni, menjadi panik.
Tak tau apa nak buat. Terus mandikan dia.
Konon nak sejukkan badan.
Lepas tu terus masuk kereta dan bawa ke klinik.
Klinik rujukkan ke hospital.
Pergi hospital, kena tahan empat hari.

Bila tanya jururawat dan adik sendiri (yang doktor),
apa perlu saya buat sebenarnya kalau jadi macam ni, katanya:
biarkan dan bertenang.
Apa??!!
Tapi nasib baik adik saya tambah:
Tapi memanglah kita akan panik. Semua penjaga macam tu sebenarnya.
Jadi, kalau ada kawan-kawan dan pembaca nak penerangan lanjut,
mana tahu jadi macam saya, bacalah artikel kat bawah ni:
1. http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Fever_febrile_convulsions?open
2. http://drazwan.blogspot.com/2008/02/sawan-demam-dan-perawatannya.html

Masa ni, 4 + 1 (outpatient) hari duduk hospital. Hazab.

Ingatkan, yang terburuk telah berlalu.
Alhamdullillah keluar daripada hospital, Muhammad Nazif Khair bertambah setengah kilo.
Tapi rupanya, lusa tu terkena pulak keracunan makanan.
Entah apa yang dikutip, entah apa yang dimasukkan ke mulut.
Seharian Jumaat tu dia berak-berak dan muntah-muntah.
Segala apa yang dimakan semua keluar balik.
Dah petang tu, pengasuh bagitahu, dia dah terbaring je tak larat.
Malam tu, aku terus bawa dia ke hospital.
Sebab dah tahu dia terdehidrasi. Mesti kena masukkan air melalui drip.
Sebab kalau minum akan muntah, tiada cara lain.
Redha ajelah kena bermalam lagi di hospital.
Ingat sekejap, tapi Muhammad Nazif tak berhenti berak selama 48 jam.
Hmmm, tinggallah lagi di hospital. 4 malam 4 hari. Lagi hazab.
Sebab bilik kena kongsi. Hari tu bilik besar.
Lepas tu, Nazif mesti dihalang daripada makan terlalu banyak untuk kurangkan kebarangkalian
muntah. Untuk pengetahuan awam, Nazif memang suka makan. Sentiasa mengunyah.
Banyak betul ujian untuk Muhammad Nazif Khair.
Dan juga ibunya.
Dan juga ayah.
Termasuk sama abang dan kakak.
Tak lupa orang di sekeliling mereka.
Tak lama nak Syawal.
Alhamdullillah Nazif dibenarkan keluar 6 hari sebelum Syawal.
Dapatlah semua orang berhari raya dengan tenang.

Hikmahnya, Nazif dapat bermanja dan menyusu lebih lama dengan ibu selama hampir dua minggu di hospital.

Tahun depan, kita azam supaya mengelakkan mengunjungi hospital ye, keluargaku…

A Little Update.

1. Today is the first day of school holidays. (Yeay!) On Friday I went to pick up C1 and C2’s report cards. C2 was ok. The teacher said she’s quite active and rather mature, compared to other kids. (Wow, dalam hati. Cikgu, you have no idea how dramatic she can be.. hu-hu.) Her performance is quite good, overall. C1 on the other hand, is getting worse. Academically. But in class, biasa-biasa je, says his teacher. He got 5Bs, and 4As. The As are at the borderline of B, and there’s one B at the borderline of C. Sigh…

2. So, I psyched C1 to attend this school holiday program for 7 days during this break. At first he was so reluctant, and scared. I said, all his teachers wrote work harder, do more exercise. So he has to go, like it or not. Finally on Sunday, he agreed. During the journey he was still nervous but I told him to think positive. Alhamdullillah the first day went ok. Today is the second day and he seemed rather excited about it. Pakai cantik² lagi. Hehehe. But he did mention that, in reality he only get 1 week break instead of 2. Alah, kesian pulak.

3. Today is my brother’s birthday. So, happy birthday, Dino. The thing about Dino is that, he doesn’t reply SMS if it is not important. If it does not require him to. For example if I sms, Happy Birthday, he would silently acknowledge it and that’s it. No reply to say thank you ke apa ke.. And this is the brother yang into marketing. Internet Marketing, mostly.. but still. When I asked him, he’d say, there was no question that he needed to answer, so he didn’t replylah.. So, today along with the wish I asked, what are you having as a birthday meal?

4. Remember the previous post about money pouring out? Well, my car is really trying to squeeze me dry. My air cond’s condenser is bocor. And the uncle (who still remembers my car from the last fix – 2007) said it would cost about RM300++. Alamak! That’s like 1000 plus in total this month for the car alone.. But he adviced to refill the gas (for RM60) and if it goes well, come back in 3 months to fix the condenser (which is after rayakopak gak and C1’s birthday coming). Pray, that this works and me, will save money in the mean time.

5. Did a little check on my blog entries and apparently, I’m about 5 posts behind (including this one). It is 21 weeks down the year, and I only have 16 posts. If I were to keep up with my 1 week per post challenge, have to write a little more, I guess.

Well, that’s all the little update, K-lynn’s life, listed. ♥☻

Bulan Ujian

Hari ni nak tulis bahasa Melayu lah.. kenapa? Entah.. walaupun hari tu aku kena buat presentation, ke ceramah… Apa-apalah.. tapi masa tu aku tersedar, bila dah lama tak formally guna bahasa Inggeris ni, banyak terma yang aku macam lupa. Macam je.. sebab kalau korek-korek.. aku ingat lagi. Cuma dalam masa sepetik jari tu, aku tak dapat nak ingatkan..

Berbalik kepada cerita asal.. apa nak cerita tadi? Oh ye.. Bulan ni adalah bulan yang sungguh mencabar bagi dompet dan akaun bank aku. Yelah, lepas satu, satu kena bayar/ganti/beli. Antaranya:

  1. Masa untuk servis kereta. Dah kena servis tu, cek-cek brake pad kena tukar. Orang biasa tukar berapa kerap ek? Terutama untuk stone yang juga berulang alik macam aku.
  2. Ingat tak kejadian yang penuh drama hari tu? Semasa kejadian tu, kan pegawai keselamatan cuba nak bukak kunci pintu aku melalui tingkap.. nak buat tu, diorang kena bukak getah tingkap… walaupun tak berjaya. Sekarang getah tu kena ganti. Harga RM30. Upah, RM50 agaknya. Selain itu, sejak kejadian tu, kereta aku bunyi dah lain macam. Yelah kena goncang, enjut, angkat.. cek-cek.. bearing kena ganti. Bye-bye lagi beberapa ratus. Kalau yang cap sama, RM400 lebih. Itu barang je.. belum upahnya lagi.. hu-hu.
  3. Dah dalam kesuntukan sumber kewangan ni.. Junior C, telah dengan sedapnya mematahkan cermin mata aku.. Arrghh. Nak marah macam mana.. dia baru je 15 bulan hidup di dunia fana. Terima jelah.
  4. C2 pulak, masa nilah beg sekolah dia nak koyak. Aku cakap, memandangkan belum kronik sangat (poket yang tengah tempat letak buku latihan yang koyak), pakai jelah sampai cuti sekolah ni. Naik sekolah nanti, mungkin kita beli yang baru. Mungkin.. tapi tak sampai hati tak belikan.
  5. Lepas tu.. kami ni konon nak bawak budak-budak pergi jalan cuti sekolah ni.. duit buat servis kereta tulah konon nak bawak jalan. Ate, dah ke sana.. koreklah tabung untuk tujuan ni.. he he.

Bercerita tentang cuti sekolah.. aku sangat teruja sebenarnya. Tak sabar nak tunggu, sebab selain daripada nak bawak Chipmunk semua berjalan, aku pun ada perancangan nak jalan-jalan carik makan kat kampung KOG. Harap-harap jadi. Pastu, Chipmunk dua ni sibuk ajak aku tengok wayang.

  1. C1 nak tengak Diary of a Wimpy Kid, Rodrick Rules. Sebab dia baca buku cerita ni.
  2. C2 nak tengok.. tengok cerita apa? Bukan Kungfu Pandalah.. cerita Nur Kasih! Hu-hu.. dah berhari-hari dia tanya bila aku nak bawak dia tengok cerita ni. C2 ni memang suka tengok cerita-cerita Melayu dan juga Sinetron. Memang layan… Awan Dania. Kejora dan Bintang. Kau dan Aku. Macam-macamlah cerita dia tau. Kalau tanya video klip pun dia tau gak.

    dan..

  3. Junior C aku nak bawak tengok Kungfu Panda 2 . Sebab aku nak tengok. Heheh.

Hari tu kali pertama bawak Junior C pergi tengok wayang. Cerita Pirates of the Carribean. Jam pertama dia bertenang lagi. Sebab masa tu makanan banyak. Dia kan suka makan.. Mungkin jugak sebab pengalaman baru. Dah cukup sejam, dia mula jerit-jerit. Saje, sebab dia teruja sangat. Bila aku tekup je mulut dia, gelak kuat-kuat. Pastu jerit lagi. Tekup lagi. Gelak lagi.. Oh tak boleh jadi. Aku bawak dia keluar. Nasib baik wayang tu ada tempat duduk kat luar panggung. Boleh dia lari-lari. Boleh aku masuk balik. Tapi masuk balik dia nak lari-lari plak.. Oh tak boleh jadi. Sudahnya, aku ajak duk tepi pintu.

Ok..sekian cerita kali ni. ♥

A Day Full of Drama

This is a day worthy of an entry. Why? Because it really drained me out. I wish it is more animated, but only my birthday twin can keep one spellbounded in her story telling.
Anywho.. here goes:

Yesterday started with me getting the wrong food for C2’s bekal/bento/whateveryouwanttocallit. It was already late. She got so pissed off and started yelling and stomping. Oh.. for once I thought we could be on time.. so off I go to “repair” the situation cooking a different kinda food. All this while, I haven’t taken my shower ya..

And ok.. everyone’s safe where they’re supposed to be – school and work. Till 4.20pm came.. a distress call came in. C2 was crying hyterically.. sobbing and screaming. Then back to wailing. And I really cannot make out what she was saying. I asked where her brother (C1) was.. and obviously she was home alone. I really couldn’t make out what was going on except that “mommy please come quickly”.. I tried to calm down, but can’t so I left to go home. Sped, and travelled like the vampire. Reached home in 30 long minutes.. (what usually takes 50 minutes at least) crazy. By this time, I had called the fairy. And she came to the rescue. As it turned out… it was just too much emotions and drama when the actual thing is just:

1. she went to mengaji, but forgot to bring her book.
2. the ustaz made her take it thinking the caretaker’s house was close by.
3. went to the caretaker’s house, but book was not there.
4. went home and found the book..
5. but, she already took 20 minutes and now she’s struggling with the padlock to lock the grill and gate of the house.
6. panic, making it even harder to work the padlock. making it ever later than she already was.
7. scared, she cried. and called me. crying hysterically.

that was all to it.

Phew. Ingatkan apa. Caught my breathe. Bathed and prayed.
Since there was time, I said let’s go pick up the laundry before we fetch Jr C.
And since we’re passing by Jusc0, let’s grab a quick drink.
Done, so I needed to go pay the parking ticket.
(Btw, all these while, C1 was at mengaji and then played with his friend).
I parked my car at the side, and told C2 to wait a while.
The Cs practice is to immediately lock the door when I leave them a while in the car. And so, this was when the hell’s gate started to come loose…

I came back to the car and realized that C2 was fast asleep. Alamak.. I know this is not going to be easy because C2 mmg sleeps like a log. A hard, bonkered out, log. The great typhoon may hit and leave, but she would still be in slumberland. I knocked at all sides of the car, but of course nada. She didn’t even stir. I tried not to attract too much attention, but when you’re screaming to a car, calling “C2! C2!” and banging on the car, how can passer by not notice. This is exactly the point when the hell gate we were talking about, broke and hell fire is fast burning.

Before I realized it, a small crowd had formed around my car. Then 2, 3 security officers came. Suggested we try to break the lock of the car. All this while you have to keep in mind, people kept on banging on the car and rocking and shouting.
While the security trying to pick my lock and people rocking the car, C2 kept on sleeping.. and the crowd grew bigger.

I called mom to come pick me up so I can go home and take the spare key. Mom forgotten to bring my spare home key, because my house keys are inside the car. Waiting for her to turn back, took a while… and so, the crowd grew restless kot. Or bolder. One man pulled me aside and asked to break the small car window. I said, be patient. My mom is on the way. And her house is only 6km away.. all but a mere 7 minutes journey, without the mad evening traffic at her junction. Which to say.. lambat sket lah sampai kot. Tapi tolonglah bertenang dan sabar.

And this man kept telling me, something is wrong with your child. I don’t think she is just sleeping. Kept pestering where exactly is my mom.
Where? Where? Where?
In my mind, the words: who died and made you Chief kept blinking.
I ignored the expanding crowd but focused on C2 inside the car, because I can’t bear to meet their questioning stare, judging thoughts..
Suddenly a car drove by, and stopped next to this crowd. She rolled down (or to be exact, pressed down the button of) her window and shouted:

“You have to break the window. That window is nothing. Your child is important. You have to break it! There is NO OTHER WAY!!!”

Alamak! It felt  as if I had poisoned my child and she was saying, “You’ll be damned and burn in hell”.. Boleh tak?
And so, the security started to man the traffic.. “Okay, jalan, jalan“…

picture credit: Toyota Malaysia

When is mother arriving, right?
Same thought. Anyway, with that stern warning, lagilah this “Chief” naik sheikh and persisted I break the window. In my head, breaking the window will cause shattered glass to be all over the inside of my car and onto the baby seat. What if it hits C2? I need to go pick up Jr C.. where do I put him then.. this is 7pm now.. Encik Suami is outstation.. So please lah Mister, hold your horses.. But I just kept quiet and called my mom who was parking her car. While I was talking, telling her to hurry up.. then I heard behind me:
“Ha, she has woken up..”

What a relief!

I quickly told C2 to open the door.. but she was barely alert or just half awake.. and started to stare at all the people around the car. She just sat still and looked around. Not moving an inch. When I told the security the crowd was scaring her, he made them quickly dispersed.. and that was the last I saw of them. Then only, she slowly moved to open the door.

And then, here comes the “Chief” again, making me take C2 out of the car so that she can breathe. I just followed his instruction but C2 refused. She was scared. After much coaxing, she came out.

I thanked the security and then got lectured by mom.

Phew.. The End. Thank God, balik tu no more drama.

Penat tak baca?

 

Running in my Head

1. SHIVER – I am down with selsema.. Don’t really know how it came about. Suddenly this morning, I was sneezing like I ate the whole belacan piece and my nose is blocked. Such a drag, but really, I am blessed that I’m not down with fever or anything.. Alhamdullillah.

2. NOT FALLING APART – … Encik Suami is leaving on a car to land of ulik mayang for the whole week. Supposed to be 2 whole weeks, but since it’ll be a Labour Day weekend, they (him and colleagues) decided to come back and return the week after.. sigh.

3. WAKE UP CALL – So, I have to make sure all the weekday clothes (mine and the kids’ uniform) are ironed. Else it’ll be a madhouse getting through the morning and out the door with the 3 chipmunks. Usually junior chipmunk will accompany me in the kitchen while i prepare chipmunk 1 and 2’s bento.. aka bekal.. aka brunch food. Upstair Encik Suami will handle C1 and C2, wake them up and all. Imagine me being the headless chicken running up and down.. phew.. So, tonite, make sure EVERYTHING is ready.

4. SECRET – I came about a site that busted all myths about macaron making, that i just might attempt a go at it.. especially after ZZ (long time friend (since we were 9?) and neighbor) texted me to do so. Demmmmm

5. MAKES ME WONDER – Btw, remember I had a surgery? Well, it worries me the part where the biggest cut was still hurts. It is approaching 3 months since that day. Does c-section aftermaths feel like this?

6. NOTHING LASTS FOREVER – Last week, both my sister and brother’s car broke down. So dear mommy was alone (with kid sister) over the friday till the Saturday, (since both planned to come, but can’t make it). Which also, about cars and mother, my dear friend lost her mother in a car accident last week. It pains me to know how the accident came about. But I guess like everyone said, death is a certain. When I sms her, she replied: “The pain of sudden loss”.. I know how it feels, but the way her mother left, sure makes it more painful than what I went through. My dearest, I know it will be hard, but I pray that you will be strong and redha. And may arwah be placed among mukminin & solihin, that all her sins would be forgiven, that all her good deeds would be counted as ibadah and that she would be blessed by Allah in the eternity.

7. NOT COMING HOME – Geez… Just got an SOS call from Encik Suami. Chipmunk 1 missed the bus AGAIN!!! For like the hundredth time. I really can’t blame the bus driver because Chipmunk 2 never gets left behind.. Hai lah hai. I tried calling the Fairy (my mother because she is always a life saver).. but she wasn’t answering. I was about to drive home thinking the 45 minutes journey and that C1 has to wait that long.. sunddenly. alhamdullillah the Fairy answered the phone. Phew!!! Apalah nak buat dengan C1 ni

The Old Tesco Seremban.. I miss you.

I guess those who live in Seremban, specifically around the area of Oakland, Seremban 2, Bukit Chedang would know that Tesco had moved to another location, in a bigger building but still close by. I do not know about other people, but personally, I love the old tesco more. Although there are more things in the new store, and I love that too, but the old one has a “Lian Yik” kind of feeling to it. A place you can almost rely on during critical times..

Staying true to the theme of this blog, here’s a list to the things I miss about the old tesco.

Why I Miss the Old Tesco

1. I could sort of drive through for a hot baulu.
2. I could sort of drive through for a quick McD dessert treat.
3. I don’t have to wait for a traffic light.
4. It’s smaller, so going from one end to the other, doesn’t take so long.
5. As soon as I park and walk, I’m already inside tesco. Unlike now where I’m already inside the building but not yet in the store. Not to mention the escalator.
6. And most of all, I realized yesterday.. was how easy it was to go for prayer while waiting for my daughter to finish her music lesson. Now, I probably have to go to my mother’s house, where the traffic is just murderous. Plus the surau in the new tesco is situated at the first floor at the very end, where the toilets are.

February is THE hospital month

In February 2009:
Dear Husband spent 18 (or was it 19 days) in the hospital. I was dragged along. He had abcess in his liver.
Good thing he was warded at the surgical ward, so there was a sofa in the ward that I could sleep on.
It was the most tiring. Before 5am the nurse would come for his antibiotic. Half an hour later, a different one. At 6, time to change the water. At 6.30am I had to fetch my kids from my mom and send them to school. After that I would go back to the hospital. Sometimes I would go to work if there was a meeting or something. And then all his friends would visit, I can’t sleep. People don’t stop visiting till after 10pm. Takkan nak kata jangan datang kan.. they mean well. So that was 2009.

In February 2010:
Happy day. Baby No. 3 was born. I was out of the hospital the next day. And had 60 days of medical leave.

In February 2011:
Not so happy. Had to go for a surgery to remove my gallbladder because it was full of gallstones. The surgery took about 90 minutes or so, says the nurse. They knocked me out, so I can’t recall a thing. But the hospital gave a CD of the operation. But I’m too scared to watch it. Anyway, it’s not a cut open surgery.. the just poked 4 holes and used some laser. Lots of people told me prior to the operation it won’t be painful and all.. but guess what? The moment I woke up from those drugs, I was so painful I cried. It’s a challenge to recover painlessly with a one year old climbing all over me.
And I also discovered that I am allergic to an antibiotic named ciprobay.
My face was swollen and itchy all over. Scary.

Anyway, hopefully this time next year will not be another hospital month. InsyaAllah.