Hospital oh Hospital

Hidup kita ni sering kali diuji.
Kita ingat masa susah tu je ujian.
Tapi sebenarnya masa senang pun ujian.
Yang rezeki pun ujian.
Yang sakit, memanglah ujian.
Ada masa yang gembira datang bersekali dengan yang sedih.
Macam mana nak hadapi benda tu serentak kan.

Bulan Ogos 2010, Muhammad Nazif Khair masuk hospital.
Paru-paru dia penuh kahak.
Masa tu, dia baru enam bulan.
Masa tu, lagi 10 hari nak masuk Syawal.

13 Ogos 2011, Muhammad Nazif Khair tiba-tiba demam panas.
Dalam masa bersiap nak ke klinik, dia telah sawan.
Tentulah sebagai ibu yang tiada pengalaman ni, menjadi panik.
Tak tau apa nak buat. Terus mandikan dia.
Konon nak sejukkan badan.
Lepas tu terus masuk kereta dan bawa ke klinik.
Klinik rujukkan ke hospital.
Pergi hospital, kena tahan empat hari.

Bila tanya jururawat dan adik sendiri (yang doktor),
apa perlu saya buat sebenarnya kalau jadi macam ni, katanya:
biarkan dan bertenang.
Apa??!!
Tapi nasib baik adik saya tambah:
Tapi memanglah kita akan panik. Semua penjaga macam tu sebenarnya.
Jadi, kalau ada kawan-kawan dan pembaca nak penerangan lanjut,
mana tahu jadi macam saya, bacalah artikel kat bawah ni:
1. http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Fever_febrile_convulsions?open
2. http://drazwan.blogspot.com/2008/02/sawan-demam-dan-perawatannya.html

Masa ni, 4 + 1 (outpatient) hari duduk hospital. Hazab.

Ingatkan, yang terburuk telah berlalu.
Alhamdullillah keluar daripada hospital, Muhammad Nazif Khair bertambah setengah kilo.
Tapi rupanya, lusa tu terkena pulak keracunan makanan.
Entah apa yang dikutip, entah apa yang dimasukkan ke mulut.
Seharian Jumaat tu dia berak-berak dan muntah-muntah.
Segala apa yang dimakan semua keluar balik.
Dah petang tu, pengasuh bagitahu, dia dah terbaring je tak larat.
Malam tu, aku terus bawa dia ke hospital.
Sebab dah tahu dia terdehidrasi. Mesti kena masukkan air melalui drip.
Sebab kalau minum akan muntah, tiada cara lain.
Redha ajelah kena bermalam lagi di hospital.
Ingat sekejap, tapi Muhammad Nazif tak berhenti berak selama 48 jam.
Hmmm, tinggallah lagi di hospital. 4 malam 4 hari. Lagi hazab.
Sebab bilik kena kongsi. Hari tu bilik besar.
Lepas tu, Nazif mesti dihalang daripada makan terlalu banyak untuk kurangkan kebarangkalian
muntah. Untuk pengetahuan awam, Nazif memang suka makan. Sentiasa mengunyah.
Banyak betul ujian untuk Muhammad Nazif Khair.
Dan juga ibunya.
Dan juga ayah.
Termasuk sama abang dan kakak.
Tak lupa orang di sekeliling mereka.
Tak lama nak Syawal.
Alhamdullillah Nazif dibenarkan keluar 6 hari sebelum Syawal.
Dapatlah semua orang berhari raya dengan tenang.

Hikmahnya, Nazif dapat bermanja dan menyusu lebih lama dengan ibu selama hampir dua minggu di hospital.

Tahun depan, kita azam supaya mengelakkan mengunjungi hospital ye, keluargaku…

3 thoughts on “Hospital oh Hospital

  1. ujian bulan puasa tu
    semoga nazif tidak sakit2 sampai masuk spital lagi
    kalo anak aku sawan, aku pn panik beb, memikirkan kemungkinannya tu pn dh takut…

Feedbacks are most welcome. If you're from Seremban, you MUST.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s