Things People Forget to Mention About Delivery.

I started writing in English and came to a point where I didn’t know / remember some of the English words and scraped my whole entry and wrote it BM. Anyway, am on early cuti in preparation to bersalin… so I (insyaAllah) won’t be on the highway when the contractions come. While contemplating and waiting for that moment, and I also forseeing the things AFTER that, that a lot of people miss to tell you.

Apakah?

  1. Selepas bersalin, rahim akan mengecut. Proses pengecutan ini memang sakit. Sama je sakit dia macam nak bersalin. So, be prepared and tahan jelah. Tak tahan sangat, ambiklah pain killer.
  2. Selain daripada rahim mengecut, payu dara pula membengkak. Sebab nak produce susu. Kadang² susu lebih cepat terhasil daripada proses pengeluaran. Maka, bengkak dan tersangatlah sakitnya. Nak angkat tangan pun mungkin merupakan satu tindakan yang menyeksakan. Nak perah / pump pon dah bengkak sangat dan proses itu menambahkan kesakitan. Too much info? Aku nak bagi gambaran macam mana sakitnya ni. Nak nangis? Silalah.. sebab hari pertama dan kedua, memang aku menangis pun.
  3. Perut mengambil masa nak mengecut. Aku tau ni. Tapi apparently, ada orang ingat lepas bersalin je terus kempis. Some people take longer. So kalau dalam satu dua minggu perut masih menggelebeh, jangan depress atau stress ye. Nanti makcik urut akan advice lah. Jangan ambik ringan pakai bengkung tu. Kalau korang jenis moden (macam aku ni, dan malas juga) bolehlah guna hot gel/cream yang khas untuk perut tu bersama dengan bengkung. Panas tu bagus. Kadang, bau dia pon best. Dan paling penting, tak sememeh macam kapur dan limau yang akan meninggalkan kesan hitam di perut.

Lain-lain tak ingat. At this point as I am writing, kawan saya Era kata dia dah ada mild contraction and pain. Semoga semuanya selamat dan berjalan lancar. And tahniah kepada Fariha dan Izma yang telah selamat bersalin dan mendapat baby² girls yang comel😉

13 thoughts on “Things People Forget to Mention About Delivery.

  1. Stone: Aku rasa kali terakhir minum kopi pak tam masa aku mula-mula keje semban tu kot. Pastu korang sume pakat sibuk je.

    Yong: Baik. Macam bapak aku lah kau ni.

    Kak Dilla: Thank you. And hopefully so.

    Am off to the hospital now!

  2. ahakss…bab pakai bengkung paling aku anti. seb baik tak bergaduh ngan kak ipar aku. aku rela je perut aku buncit..hahahhaha. nway…tahniah…selamat berpantang

  3. found this blog from dillazag!😉 didn’t know u r expecting kell… all the best and lemme know the good news ok? take care!

  4. sufi: samalah aku… tp sbb aku dah tgk bezaya masa afnan & sorfina, aku displin lah sikit. naknya kat umah aku ni paling tidak sehari sekali kena naik turun tangga.

    nina: dah slmt dah. mlm jumaat hari tu… and sorry to read about you too.

    nolee: ambik MC. so extra lah. Dr takut aku terberanak kat highway. aku pun takut gak.

    erra: tgh tabahlah ni. patutlah org kata, makanlah apa nak masa pregnant. not so much baby terliur… mak dia yg terliur 44 hari!

  5. no one told me dulu about point no1. i was in pain throughout the whole night n cried, cried, cried (silently). nurse gave one shot painkiller pun xde effect and told me tahan jelah sbb semua org rasa ni! til morning the doc came n gave lithium ke apa. life partner on the floor dah diam je sbb takut n worried n tatau how to comfort😦

  6. didi: yes, hopefully it helps when your time comes.

    tini: ha tulah. nasib baik aku telah dipesan oleh mak aku melalui hazly. tapi tak tau plak sesakit tu. and bila susukan baby, akan sakit jugak.

    echah: mungkin macam aku exaggerate.. tp itulah yg aku lalui dulu.

Feedbacks are most welcome. If you're from Seremban, you MUST.

