Perkhabaran, Kini dan Lampau…

Semalam aku diberitahu, salah seorang penceramah aku semasa kursus 6 bulan di INT@N telah meninggal dunia. Aku macam tak percaya… terasa baru semalam dia menyumpah semua orang jadi katak. Dan aku teringat impian dia nak memasarkan biji rambutan sebagai kekacang sebab rasanya macam badam.

Kepada sesiapa yang pernah kenal dan ingat Tuan Haji Kamuddin Jalil, harap dapat sedekah Al-Fatihah bagi arwah yang telah meninggal dunia pada Isnin, 26 Januari 2009. (Inilah makluman yang saya dapat. Kalau salah, harap dapat betulkan.) Semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang beriman.

On the same note, semalam aku terjumpa warkah daripada Ayah aku yang dikirimkan 14 tahun yang lalu. Ini sebelum kami mengenali email. Masa tu aku pon masih di sekolah. Sekolah Asrama. Even then, bila dah ada email pon, adakalanya Ayah masih menulis surat. Pada kala kita jarang dapat memegang surat, seronok juga menerima warkah dalam peti selain bil-bil hutang. Tiada lagilah semua ini. Semoga aku akan sentiasa ingat pesanannya. Pagi yang sedih…

Warkah Ayahanda

11 thoughts on “Perkhabaran, Kini dan Lampau…

  1. -terharu-

    my Dad always gives advice too but he doesn’t write it down to be remembered by anak cucu.. i think he hopes that we keep in mind what he leaves on instead of masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

  2. salam
    what a lovely letter..it made me tear up.this is the most beautiful letter i ever read.to be blessed with a remarkable family is definitely everybody’s dream.thanks kak for giving us a glimpse into your precious moments with your late father.
    Al-Fatihah to both arwah..

  3. Terharunya…my late father use to tell me the same words..

    By the way, ticket utk pgl tu ade lagi tak?
    klynnismail.wordpress.com/2009/02/04/2-pgl-tickets-up-for-sale/
    Dah try bukak site ni tapi tak dpt buka.
    Hopefully masih ade…sanggup bayar dgn harga lebih..email me if ade..please…

  4. chech: yeah, warms my heart too remembering he was always looking out for me.

    shah: you may think you don’t remember it, but down the road, those are the words of wisdom you’ll remember most, if not miss.

    khai: harap begitulah. terima kasih. encik abdullah pon begitu. khair kan maksudnya baik.

    ezri: terima kasih sudi singgah baca. Alhamdullillah jika pesanan ayah saya dapat menyuamkan hati orang lain juga.

    sani: we certainly never realize that until we lose what we have. well, i did.. sometimes i forgot.

    miza: most beautiful? My father would have been touched to hear that.

    luqman: saya dah email awak. maaf pasal tiket tu.

  5. salam .. sy bru terbaca blog ni. terharu dengan ingatan students2 arwah ayah .. terima kasih semua.
    sy anak sulung arwah kamudin jalil.ayah telah pergi selamanya pd 27 january 2009 di icu ppum.kami sma ada di samping ayah kecuali adik ke 3 yg ada kt rusia.
    di sini sy nak mintak semua yg mengenali arwah agar memaafkan kesilapan n kesalahan arwah yg pernah dilakukan sama ada secara sengaja mahu pun tidak..n sekiranya ada yg terasa hati ats segala percakapan n perlakuan arwah..
    kami sekeluarga amat merindui arwah..but how much we love him Allah loves him even more..
    Alhamdulillah atas didikan arwah selama ni semua anak2 dia berjaya.sy sdg mengikuti prog dpli. adik ke 2 dah berjaya bergelar doktor , n ke-3 masih belajar dlm b.perubatan.adik bongsu kami kanak2 istimewa ..arwah x sempat melihat kejayaan anak2 dia .. tpi doa kami sentiasa bersamanya..
    maafkan arwah..

    1. nur alliya:
      saya rasa bertuah menjadi salah satu student arwah. everybody says he’s a great man, especially in his field.
      and i’m sure he’s a great dad, too.
      pada saya, tiada apa yang nak dimaafkan.
      saya doakan semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.
      ilmu yang dikongsi bersama kami, menjadi ibadatnya. insyaAllah.

Feedbacks are most welcome. If you're from Seremban, you MUST.

